fbpx
4 minuten leestijd
Hoe jonge vaders social media gebruiken om wegwijs te worden in hun nieuwe rol

Een advocaat werd een internet-beroemdheid door ballet te dansen naast zijn tweejarige dochter. Hij hielp haar met haar plankenkoorts door op het podium te klimmen en de danspasjes voor te doen. Hij kende de pasjes omdat hij ze eerder met zijn kinderen had geoefend. Achteraf vertelde hij dat het gewoon een normaal onderdeel was van rol als vader voor zijn dochters.

Een mooi verhaal, maar dit is geen algemeen geaccepteerd gedrag van een vader. Zelfs nu nog niet. Maar de sociale normen zijn de afgelopen 40 jaar wel aan het veranderen, omdat meer vrouwen – en moeders – zijn gaan werken. Terwijl moeders nog steeds het merendeel van het huishoudelijk werk doen, wordt de last steeds meer verdeelt. Het concept vader-als-kostwinner is echter nog steeds sterker dan vaders-als-verzorgers.

Als gevolg daarvan voelen vaders zich vaak niet op hun plaats in parken, winkelcentra en andere plekken waar moeders en kinderen komen. Hetzelfde probleem doet zich voor wanneer ze de meeste ouderschapforums online bezoeken.

Onderzoek

Het nieuwste onderzoek van Tawfiq AmmariUniversity of Michigan richt zich op het begrijpen hoe jonge vaders online communities met andere vaders in vergelijkbare situaties zoeken en gebruiken, omdat ze allemaal proberen hun eigen identiteit te begrijpen.

Door vaders te interviewen en big data-analyse te gebruiken, ontdekte hij dat vaders die online informatie en steun zoeken, vaker (anonieme) sites zoals Reddit gebruiken om gevoelige kwesties te bespreken. Echtscheidings- en voogdijconflicten kwamen voorbij, maar ook bloggen over doe-het-zelf projecten als een manier om hun kinderopvang en huishoudelijk werk te legitimeren als echte mannelijke arbeid.

Vaders zoeken online Community

Toen ze 102 interviews analyseerden, ontdekte het onderzoeksteam dat vaders wel degelijk actief zijn op social media, waaronder het plaatsen van foto’s over de mijlpalen van hun kinderen. De eerste stapjes of kruipen en foto’s van activiteiten zoals dansen en voetbal worden volop gedeeld. Maar vaders zijn minder betrokken dan moeders bij het beheren van ‘online delen’ van kindgerelateerde inhoud. Ze ontdekten dat moeders de beslissingen namen over de vraag of oma een foto met de baby kon delen op haar Facebook-wall of dat vrienden foto’s konden delen van het verjaardagsfeestje van hun kind.

Ook is vastgesteld dat de meeste vaders terughoudend zijn om familie-inhoud te delen met sociale netwerken die collega’s en managers ook kunnen zien. Moeders voelen minder schroom, zelfs als hun accounts op social media ook professionele contacten bevatten.
In privé-Facebookgroepen zijn vaders echter wel bereid om hun opvoed-ervaringen te bespreken – of het nu gaat om kleine lokale groepen, privéchats of zelfs groepen met duizenden leden. In deze groepen krijgen vaders sociale steun en advies, vooral van oudere vaders die soortgelijke problemen hebben ondervonden. Vaders vertelden dat groepsdiscussies op Facebook varieerden van dagelijkse opvoedingservaringen zoals luiers verschonen tot meer serieuze problemen rond het huwelijk, vooral bij jonge ouders.

Anonimiteit is nodig

Sommige vaders daarentegen waren terughoudend om meer persoonlijke kwesties – zoals echtscheiding en voogdij – te bespreken op Facebook, waar berichten worden gelabeld met hun naam. In plaats daarvan voelden ze zich veiliger met het gebruik van andere sites als Reddit, waar het voor mensen moeilijker is om hun berichten aan hun werkelijke identiteit te koppelen. Bij het posten onder pseudoniemen waren vaders bereid om zeer persoonlijke gegevens te delen die verder gaan dan wat gebruikelijk is op Facebook.

De doe-het-zelf-vader 

Toen Tawfiq met vaders over hun gebruik van sociale-mediasites begon te praten, ging hij niet op zoek naar doe-het-zelf-projecten, maar het thema kwam steeds terug in de interviews. Vaders bloggen over hun doe-het-zelfprojecten en dat koppelen ze aan hun vaderschapservaringen en huishoudelijke rollen. Ze hebben hun kinderen betrokken bij projecten zoals het tegelen van de badkamers, het aanleren van nuttige vaardigheden en het delen van vader-kind-tijd. Bloggen over deze projecten gaf deze vaders een manier om te beschrijven hoe ze zowel de zorgtaak als beschermende/voorzienende taak konden combineren.

Opvallend is dat vaders doe-het-zelftaal gebruikten om werk te beschrijven dat traditioneel als vrouwelijk wordt beschouwd. Vaders blogden bijvoorbeeld over lunchboxen maken en knutselwerk zoals het zelf maken van een fluit van hout. Bij het werken aan traditioneel vrouwelijk huishoudelijk werk zoals koken, benadrukten vaders dat ze niet alleen kookten, maar vooral “de keuken hackten”. Dagelijkse taken uitvoeren in mannelijkere taal dus.

Vaders staan ​​vandaag de dag voor de uitdagingen van verschuivende rollen in tweeverdienersgezinnen en achterblijvende sociale vooroordelen van vaders als kostwinner en louter helpers voor moeders.

uit de film What to Expect When You’re Expecting

Lees het volledige onderzoek hier.

Parentingdoneright

Dit onderzoek is natuurlijk precies in ons straatje. Bij parentingdoneright.nl vinden jonge vaders steun en begeleiding, ook op social media. We hopen de betrokkenheid van vaders bij de opvoeding en relatie met hun kinderen te bevorderen en we vechten voor onze rechten! Soms met een vette knipoog.

Herken jij je als vader in dit beeld? Hack jij ook de keuken en is boodschappen doen “proviand halen”?  

Facebook Comments
Hoe jonge vaders social media gebruiken om wegwijs te worden in hun nieuwe rol
Rate this post